Allmänna villkor

Allmänt

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss samt köpa produkt(er) via vår hemsida måste du ha fyllt 18 år. Vid registrering av användarkonto eller köp av produkt(er) hos oss måste du godkänna dessa allmänna villkor, hädanefter kallade ”Allmänna Villkor”.

Dessa Allmänna Villkor gäller alla beställningar som görs av kunden, hädanefter kallad ”Konsumenten” eller ”du” respektive ”dig”, av produkter från serenite.se. Genom att godkänna våra Allmänna Villkor intygar du även att de uppgifter som du har lämnat är riktiga samt att du tagit del av informationen angående behandling av dina personuppgifter (se nedan).

Vi reserverar oss rätten att, när som helst, ensidigt ändra i dessa Allmänna Villkor samt för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo. Den version av de Allmänna Villkoren som Konsumenten godkänner vid ett köp är de villkor som gäller i förhållande till det specifika köpet.

Vid frågor om Sérénités eller våra Allmänna Villkor, vänligen vänd er till info@serenite.se.

Beställning, priser och avgifter

Alla priser som anges i webshoppen är inklusive moms, men exklusive fraktkostnad. För prisuppgifter avseende frakt enligt våra olika leveransalternativ, se nedan under rubrik ”Leverans”.


När vi har mottagit din beställning bekräftar vi den genom ett bekräftelsemejl till den mejladress som du har angett vid beställning. Om orderbekräftelen uteblir eller att orderbekräftelsen inte stämmer överens med din beställning, hör av dig till oss omgående på info@serenite.se


Vi reserverar oss för att priser och avgifter kan komma att förändras på grund av omständigheter utanför vår kontroll, exempelvis valutaförändringar eller förändring i råvarupriser. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och avgifter.

Betalsätt

Vi erbjuder alla våra kunder betalning genom Klarna checkout.

Reklamation

I enlighet med konsumentköplagen så har du som konsument alltid rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vidare ger vi dig möjlighet till reklamation på sänggavlar och dess ram upp till 2 år efter att du köpte varan.

Observera att om du skulle upptäcka något fel i den produkt du köpt, vare sig felet upptäcks direkt i anslutning till leverans eller vid ett senare tillfälle, är det viktigt att skadorna rapporteras till oss inom skälig tid från att du märkt eller borde ha märkt felet.

Vi uppmanar därför Konsumenten att särskilt noga inspektera varan vid mottagandet. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad, utan istället låter chauffören ta med sig denna tillbaka och ber om att den upptäckta skadan ska noteras.

Outlösta paket

Om det visar sig att du inte hämtar ut din försändelse inom 14 dagar från att du har fått en avi om att hämta upp din försändelse, så förbehåller vi rätten att debitera en avgift på 200 kronor. Detta motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt.

Ångerrätt

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger dig som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att din vara har levererats (ångerfristen), eller för det fall du beställt flera produkter, från den dag du fick den sista produkten av beställningen i din besittning. Observera dock att ångerfristen kan utnyttjas direkt efter att du lagt din beställning, och du behöver inte invänta att ångerfristen ska börja löpa.

Lagen medger vissa undantag från rätten att ångra ett köp. På Sérénité tillverkar vi hantverkssänggavlar med tillbehör som är specifikt gjorda för dig, så kallade ”made-to-order” produkter. Eftersom dessa varor är specialtillverkade efter dina anvisningar innebär det att vi inte kan ge ut någon ångerrätt på dessa specifika varor.

Ångerrätten gäller inte heller för varor med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. Detta undantag innefattar exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan och liknande produkter. Om en vara av denna sort har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Är förseglingen däremot obruten, har du rätt att ångra ditt köp enligt ovan.
Däremot gäller ångerrätten vid köp av våra accessoarer t.ex. sängkappor, påslakan och doftljus. Vid köp av dessa produkter har du rätt till 14 dagars ångerrätt enligt ovan. Vill du utöva din ångerrätt så vänligen kontakta vår kundsupport via epost info@serenite.se

Har du köpt våra produkter via vår hemsida så behöver du använda dig utav returfraktssedel som medföljer din leverans. Vidare så ber vi dig att returnera din vara i originalförpackningen. När du returnerar varan ska den vara oanvänd och ha alla produktlappar och taggar kvar. För att returnera en försändelse ska du fylla i den retursedel som finns med i din försändelse med uppgift om vad du returnerar.

I det fall du väljer att ångra och återsända hela din order och förutsatt att det inte gäller ”made-to-order” produkt(er) så kommer vi att betala tillbaka 100 % av beloppet som du har betalt för varorna. Om vikten för varan/varorna inte överstiger 10 kg så står vi även för returfraktkostnaden. Om vikten för varan/varorna överstiger 10 kg eller om varan/varorna överskrider måtten för paketleveranser står du för returfrakten. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad när du returnerar den till oss.

Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad.
Om din hantering av varan har inneburit en förminskning av dess värde på grund av att varan har hanterats i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så kommer ett avdrag att göras med motsvarande belopp av värdeminskningen.

Återbetalning

På vilket sätt du får din återbetalning på grund av att du har utnyttjat din ångerrätt eller reklamationsrätt beror på vilket sätt du valde att betala för din vara/varor, och motsvarande metod kommer användas vid återbetalning.

Leveranser

Vi levererar varor till dig som beställer i Sverige på olika sätt beroende på de varor och tjänster du har köpt av oss.

Observera att vi ej transporterar varor utanför Sverige.

Om du har köpt sängtillbehör av oss så kommer dessa att levereras direkt hem till dig eller närmsta postombud med PostNord.

Om du har har beställt en sänggavel från oss gäller följande leverans nedan,
Du får en pall levererad hem till dig av PostNord. Bor du i villa eller radhus kan du välja plats för leverans från en lista, exempelvis carport, altan eller baksida.